Autorijders in de Europese Unie kochten afgelopen maand opnieuw veel minder vaak een Tesla dan een jaar eerder. Het aantal was met net geen 12.000 stuks bijna de helft van de verkopen in februari 2024, meldt de Europese autobrancheorganisatie ACEA.

Daarmee wijken de verkopen bij de Amerikaanse fabrikant net als een maand eerder duidelijk af van de algehele trend binnen de EU-markt voor elektrische auto’s, die juist een stijgende lijn laat zien.

Europese registraties van auto's
Europese registraties van auto’s
ACEA

Het is nog onduidelijk waarom er in Europa minder Tesla’s worden verkocht. Betaalbaardere modellen van concurrenten doen het de laatste tijd goed, maar ook is Tesla-topman Elon Musk veel in het nieuws om zijn rol bij het nieuwe bewind van de Amerikaanse president Donald Trump. Musk bemoeide zich ook met de Duitse verkiezingen, waarbij hij zijn steun uitsprak voor de radicaal-rechtse AfD.

Bij onze oosterburen lijkt de afkeer tegen Tesla duidelijk te maken te hebben met het gedrag van Musk. De verkoop van de elektrische auto's van zijn merk daalde in Duitsland zeer sterk in februari, met ruim 75 procent. En dat terwijl de verkoop van elektrische auto's juist in op de Duitse markt afgelopen maand sterk aantrok met 41 procent groei.

Tesla kampt met verouderd aanbod

Bijkomend probleem voor Tesla is dat het ook vrij weinig keuze in auto's en verouderde modellen in het aanbod heeft. Onlangs kreeg de Model Y een opfrisbeurt, maar het is nog steeds een auto die al jaren vrijwel onveranderd verkocht wordt. Dat schept een kans voor de concurrentie. Die komt wel gestaag met nieuwe, technisch betere en steeds betaalbaardere modellen, waardoor de consument niet meer simpelweg bij Tesla uitkomt.

Buiten dit alles zijn de eerste maanden van het jaar steevast slechte maanden voor Tesla. Dit jaar zijn ze slechter dan normaal, maar dat is deels te verklaren door de productiestop in China. Deze werd ingezet om de productielijnen aan te passen voor de Model Y. Daardoor zijn er de afgelopen maanden flink minder Tesla's uit China gekomen.

Marktaandeel nieuwe auto's in Europa.
Marktaandeel nieuwe auto's in Europa.
ACEA

Toch staat de daling van Tesla in schril contrast met de rest van de markt. De Europese verkoop van elektrische auto's liet een flinke plus zien in februari van 24 procent. In Nederland ging het om een stijging van 22 procent.

Deze toename in marktaandeel lijkt tegenstrijdig met het marktsentiment, waar de consument niet lijkt te wachten op een elektrische auto. Dit zou in Nederland voornamelijk komen door het zwalkende overheidsbeleid op bijvoorbeeld het gebied van wegenbelasting, waarbij het fiscale voordeel voor elektrische auto's wordt afgebouwd tot 2030. Toch is de stijging enigszins te verklaren doordat veel bedrijven in ons land werknemers verplichten een elektrische auto te kiezen als auto van de zaak.

Hybride auto's blijven in Europa, net als in Nederland, de populairste auto's met een aandeel van 35 procent. Daarna volgen benzineauto's (29 procent). Hybride auto's waren in februari in opkomst (plus 19 procent), benzineauto's werden minder populair (min 22 procent).

LEES OOK: Autoverkoop daalt met 8,3% in februari – Kia neemt gehele top 3 voor z’n rekening